Bonapartesluis

Het mechanisme van de Bonapartesluis was vernuftig: twee toegangen, een benedenhoofd aan Scheldezijde en een bovenhoofd aan dokzijde regelden het waterpeil voor de scheepvaart. Wanneer de sluis tussen het Bonapartedok en de Schelde openstond, hield het bovenhoofd het water van het Willemdok tegen. Daarna werden de deuren aan Scheldezijde gesloten en werd het water tussen beide dokken genivelleerd, zodat de schepen het Willemdok konden binnenvaren. De houten sasdeuren werden bediend door waterkracht en een kaapstander, die voortgeduwd werd door acht sasseniers. Het beperkte gebruik, de onderhoudskost en de nood aan een brede verkeersweg naar de haven maakten dat de sluis werd gedempt in 1974.

GISid: 
066
Afbeelding: 
Luchtfoto van de Bonapartesluis uit 1934
Plan van het Bonapartedok en het Willemdok
Litho ‘Benedenhoofd Bonapartesluis’ (Steinbach)
Foto Bonapartesluis met rolbrug omstreeks 1900
Bonapartesluis met binnenvarend schip in 1903
Dempingswerken Bonapartesluis in 1974
Latitude: 
51.23
Longitude: 
4.40

Categorie: